zondag 9 april 2017

Nog zes weken

Nog zes weken en dan ga ik weer op Camino. De voorbereidingen liggen mooi op schema. Afgelopen week het vliegticket naar Sevilla geboekt waarmee de vertrekdatum definitief is: zondag 21 mei 2017. Verder heb ik een routeboekje en pelgrimspaspoort ontvangen en de schelp voor om mijn nek gemaakt. Over deze laatste twee wil ik graag wat meer vertellen.



Pelgrimspaspoort
De ‘Credencial del Peregrino’, letterlijk de ‘geloofsbrief van de pelgrim’, is het op naam gestelde persoonlijke document dat bevestigt dat je als pelgrim onderweg bent. Het paspoort is genummerd, voorzien van je naam, paspoortnummer en de afgifte datum. Het wordt ook wel het ‘pelgrimspaspoort’ of de ‘stempelkaart’ genoemd. Je hebt het pelgrimspaspoort nodig om onderweg in de albergues te kunnen overnachten en je hebt de officiĆ«le nodig om op het pelgrimskantoor in Santiago de ‘Compostela’ over “La Credencial” in ontvangst te nemen. Om “La Credencial” te ontvangen moet je onderweg stempels verzamelen om aan te tonen dat je de Camino hebt gevolgd.

Schelp
De schelp is het embleem van de bedevaart naar Santiago de Compostela en staat in het algemeen symbool voor pelgrims. Het zichtbaar dragen van de schelp, op de hoed of op de jas genaaid, gaf bescherming tegen struikrovers, die de dragers uit een erecode met rust lieten (maar waarschijnlijk ook omdat ze wisten dat er bij de arme bedevaartgangers niets te halen viel). De schelp die ik zal dragen heb ik meegenomen van een vakantie in Spanje en zelf aan het kettinkje van mijn naamplaatje uit militaire dienst gemaakt zodat ik goed beschermd op Camino kan gaan ;).

Geen opmerkingen: