zondag 23 april 2017

Route

In de zomer van 2012 heb ik samen met mijn vriendin Marjolein vanuit Apeldoorn de Camino naar Santiago de Compostella gefietst. Deze inspireerde mij om de Camino Frances, dit is het traject tussen de Pyreneeën en Santiago, in 2014 nogmaals te doen maar dan op een mountainbike over het wandelpad. Dit wordt door veel Spanjaarden en Italianen gedaan. Je zou de Camino als een hele lange mountainbikeroute van ca. 900 km. kunnen zien.
In mei 2014 heb ik deze tocht op de mountainbike met minimale bagage onder zeer wisselende weersomstandigheden volbracht. Onderweg, tijdens deze zware tocht, kreeg ik te maken met diverse tegenslagen welke ik gelukkig allemaal heb kunnen oplossen. Slapen deed ik onderweg in auberges (herbergen) en hotelletjes. Een onvergetelijke ervaring!
Bijna drie jaar later begint het weer te kriebelen en wil ik een vergelijkbare tocht gaan maken. Nu vanuit het zuiden over de Via del Plata.

De 1000 km lange “Via de la Plata” die vanuit Sevilla naar Santiago de Compostella loopt, is veruit de langste van de St Jacobsroutes (Caminos) in Spanje. De Via de la Plata vormde in de middeleeuwen de belangrijkste weg naar Santiago voor christenen afkomstig uit het door moslims overheerste Zuid-Spanje en Noord-Afrika. Na het volbrengen van de Via de la Plata gaat de route via Muxia naar Cabo de Finisterre en weer terug naar Santiago. Een route van ca. 200 kilometer extra. Ik zal ook dit keer het wandelpad volgen wat garant staat voor veel onverharde wegen en het nodige klim werk tot ruim 1300 hoogtemeters.


Om te navigeren gebruik ik een Garmin GPS waar de route in geprogrammeerd is. Daarnaast heb ik en route boekje met info over onder andere de route, slaapplaatsen, winkels en bezienswaardigheden.








Geen opmerkingen: