Materiaal

De fiets

Fiets
De Roc Du Maroc ga ik rijden op onderstaande fiets. Dit is dezelfde fiets waar mee ik Henri Op Camino heb gereden. Deze fiets heeft zijn betrouwbaarheid in Spanje al meerder keren bewezen.
De fiets is geheel opnieuw opgebouwd met nieuwe wielen, banden, ketting en tandwielen. Er zijn speciale anti-lek banden gemonteerd, Continental Race King Protection 29”, met binnenbanden gevuld met latex. Omdat we in een verlaten gebied gaan mountainbiken neem ik een uitgebreid aantal reserve onderdelen mee zoals: achterwiel, derailleur, spaken, banden etc.



De fiets met alle reserve onderdelen die mee gaan. Wielen, binnenbanden, spaken, derailleurs, remblokken en uiteraard geel plankband.



Reserve spaken in het stuur.



======================================



De fiets

De fiets waarop ik mijn tocht in Spanje, en in het najaar in Marokko, ga rijden is een Specialized 29er mountainbike. Tijdens mijn tocht in Spanje zal ik alles zelf mee moeten nemen, dus heb ik de mountainbike voorzien van een bagagedrager met waterdichte tassen en een stuurtas. Dit is voldoende om mijn spullen voor twee weken mee te nemen. Daarnaast heb ik in het voorwiel een naaf dynamo gemaakt zodat ik onderweg mijn telefoon en batterijen kan opladen. De fiets gaat in een doos mee in het bagageruim van het vliegtuig. Dat de fiets heel wat te lijden heeft blijkt uit onderstaande foto’s van mijn Camino in 2014 toen ik vanuit Frankrijk naar Santiago ben gefietst. Na drie dagen was het achterwiel compleet kapot en zaten er allemaal scheuren in de velg door de zware belasting. Met mijn beste Spaans een “tienda bicicleta” opgezocht om een nieuw wiel te kopen en mijn weg weer te kunnen vervolgen. Daarnaast is af en toe een bezoek aan een “el lavado” oftewel een wasserij ook wel prettig voor fiets en bereider.






En zo ziet het er in de praktijk uit. (Pieterpad, 2013)
Extra banden om de tassen om klapperen van de tassen tijdens het rijden te voorkomen 
en een tentje in de blauwe hoes. GPS en kaart op het stuur voor de juiste weg.


Groenestroom op de fiets





De praktijk


Foto's van mijn tocht in 2014.
Gescheurde velg van het achterwiel na drie dagen.


nieuw wiel monteren



Foto's van mijn tocht in 2014.
Extreem veel modder maar weer schoon dankzij de  "lavado".





Fiets in het vliegtuig

Fiets klaar voor verzending met Raynair. (Charleroi - Biarritz) in 2014.

Fiets in oude doos van de fietsenmaker.


Fiets in oude doos van de fietsenmaker en (Ortlieb) tassen in oude leger plunjebaal van de dumpshop.

Fiets ging keurig als laatste het bagage ruim in. 

Dankzij onderstaande afbeelding op de doos.
(afbeeldingen op het internet gevonden)

Op de plaats van bestemming




Ter info: Aandachtspunten bij het meenemen van een fiets in het vliegtuig

(Persoonlijk lijst welke niet pretendeert compleet te zijn)

= Banden leeg laten lopen. (pompje niet vergeten!)

= Doos mag een bepaalde afmeting hebben i.v.m. de scanner waar de doos door heen moet.

= Voorwiel er uit.

= Remschijf er af.

= Plastic plaatje tussen remklauw.

= Kunststof buisje tussen voorvork zodat deze niet samen gedrukt wordt.

= Remhandels vast zetten met elastiek.

=  Kartonnen  worst maken ter bescherming van derailleur een deze op achter wiel naast  de derailleur vast maken.

=  Alles met elkaar verbinden i.v.m. regen of beschadiging door zodat je alles terug krijgt.

= (verstevigde) Gaten in doos maken om de door te tillen of te slepen.


= Onderkant stevig maken. Doos wordt veel gesleept.



Terugzending van fiets vanuit Santiago

Retour zending via Sootens.
(Santiago - Apeldoorn)


Inleveren fiets in parkeergarage Hotel


Busje van Soetens


Inpakken fietsen in busje



Geen opmerkingen: